
Sommeraften i Åsgårdstrand, 1891 (c) Munch-museet/Munch-Ellingsen Gruppen/BONO 2013

Strandlinjen i Åsgårdstrand. Foto: Åsgårdstrand historielag
Det er strandlinjen som umiddelbart fanger Munchs interesse denne første tiden i Åsgårdstrand. Flere malerier fra 1889 og 1890 viser hvordan han arbeider med denne, nærmest for å gjøre seg kjent med den. Bildene er dog i et helt annet malerisk uttrykk enn det som senere skulle bli nærmest hans signatur fra Åsgårdstrand. Bildene er også mer impresjonistiske. Fellesnevner er at de fanger sommerens lys og rolige sysler.
Et viktig bilde som peker frem mot det som kommer senere er «Inger på stranden», hvor Munch fokuserer på den ensomme skikkelsen, plassert i et åpent og forenklet landskap. Modellen er Munchs søster, Inger.

Sommernatt. Inger på stranden, 1889 (c) Munch-museet/Munch-Ellingsen Gruppen BONO 2013