Livsfrisen

Livets dans 1899-1900 (c) Munch-museet/Munch-Ellingsen BONO 2013

Livets dans 1899-1900 (c) Munch-museet/Munch-Ellingsen BONO 2013

I 1890-årene skaper Edvard Munch motivene til den billedsyklus som senere har fått navnet Livsfrisen. Han vender seg nå bort fra 1880-årenes realisme og søker seg mot det sterkeste i naturen – livet selv.
Munch tar utgangspunkt i egne personlige erfaringer, men setter dem inn i en større sammenheng. Livsfrisen er en serie dypt personlige bilder ladet med et uttrykk av eksistensiell karakter. Munch skulle male det moderne menneskets sjelsliv, på godt og vondt, han skulle fremstille menneskelivet fra fødsel til død . Og, han hadde et bevisst og uttrykt ønske om å treffe andre med sin kunst: — ”I min kunst har jeg forsøkt å få forklart meg livet og dets mening. Jeg har også ment å hjelpe andre til å klarlegge seg livet”.

Løsrivelse 1896

Løsrivelse, 1896 (c) Munch-museet/Munch-Ellingsen Gruppen BONO 2013

I årene 1889-91 ble Munch innvilget statsstipend og oppholdt seg vinterstid mye i Frankrike. Det var her, i Paris-forstaden St. Cloud, at Munch forfattet sitt kunstneriske credo, senere kalt St. Cloud-manifestet: ”Det skulle ikke lenger males interiører, folk som leser og kvinner som strikker. Det skulle være levende mennesker som puster og føler, lider og elsker. Folk skal forstå det høytidelige derved og ta av seg hatten som om de gikk inn i en kirke.”

 

Kyss på stranden 1916 (c) Munch-museet/Munch-Ellingsen BONO 2013

Kyss på stranden 1916 (c) Munch-museet/Munch-Ellingsen BONO 2013

Landskapet i Åsgårdstrand ble forløsende for Munchs store prosjekt. Stedets strandlinje, sine rullesteiner og måneskinn utgjør omgivelser og danner rammen rundt menneskene i livsfrisen: ”Frisen er tenkt som en rekke dekorative bilder, som samlet skal gi et bilde av livet. Gjennom dem snor seg den buktende strandlinjen, utenfor ligger havet, som alltid er i bevegelse, og under trærnes kroner leves det mangfoldige liv med dets gleder og sorger.” Knyttet til livsfrisen finner vi mesterverk som Stemmen, De ensomme, Tiltrekning, Løsrivelse, Ung kvinne ved stranden, Melankoli…

Denne sammenhengen mellom livsfrisen og Åsgårdstrand ble tidlig erkjent av kunstmiljøet, som her beskrevet av Munchs venn og direktør på Nasjonalgalleriet rundt 1900, Jens Thiis: ”Man kan med fulle rett tale, når det gjelder hans kunst, ikke bare om Åsgårdstrandsperioden, da så mange mesterstykker ble til, men om åsgårdstrandslinjen , den svungne og myke, uttrykksfulle og fargerike strandlinje, som atter går igjen i hans bilder og raderinger, som en fellesnevner for hans stil.”

Munchparken i Måneskinn: Nils A. Kavli-Borge

Munchparken i måneskinn. Foto: Nils A. Kavli-Borge

Forrige artikkelTurines Hus Neste artikkelÅrene etter